måndag 5 januari 2009

Min ungerska älskling

Rakottkrumpli som den här rätten heter är ingen nykomling för mig, min ungerska mamma har alltid lagat den och den har alltid varit min absoluta älsklingsrätt. Det tar lite tid att laga den men det är otroligt enkelt. Laga ett stort lass för det går åt, blir det något kvar är det dessutom godare att äta dagen efter när det har fått gegga ihop sig mer. Det går också bra att förberdeda allt i formen för att senare grädda ihop det i ugnen.


Ingredienser (för ca 4 personer)
- 12- 15 medelstora potatisar
- 6-7 ägg
- 4 dl gräddfil
- 2 korvar helst Gyulai Kolbasz

Det här med korven är inte att underskatta. Den jag använder är en ungersk rökt och ganska stark korv. Den behöver vara fet så att fettet sipprar ut under tillagningen och både färgar och smaksätter resten av ingredienserna. Hittar du inte just Kolbaszen finns det säkert liknande korvar att köpa. Jag har tur för min mamma förser mig med riktig korv när hon kommer över.

Koka potatisen och äggen, äggen ska vara hårdkokta. Skiva dem och korven i ganska tunna skivor. Smörj formen och börja varva i ingredienserna. Snåla inte på gräddfilen, den är kittet i rätten. Avsluta med ett lager potatis. Ställ in hela formen i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter. Ät direkt och toppa med lite extra gräddfil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar