fredag 20 mars 2009

Ärtsoppa på två sorters ärtor

Stella berättade att hon ville ha ärtsoppa som fredagsmiddag idag. Jag vet att hon menar att hon vill ha en färdig korv med ärtsoppa för sån brukar vi äta ibland. Jag tycker också att det är gott men det kanske inte är det mest festliga jag kan tänka mig. Istället lyckades jag styra det till att vi skulle laga en egen soppa på gröna ärtor. Det blev gott men jag kryddade ganska mycket så Stella hade nog uppskattat den i tuben mer än vad hon gjorde med den här.


Ingredienser (för 4 person)
- 1/2 gul lök
- 500 g frysta gröna ärtor
- 1 stor burk kikärtor
- färsk timjan
- 1 buljongtärning
- 1 dl matlagningsgrädde

Hacka och fräs löken, häll på ca 1 liter vatten och lägg i buljongtärningen. Häll i ärtorna och låt koka upp. Lägg i timjan och krydda med salt och peppar. Ta av kastrullen och mixa allt slätt. Ställ kastrullen på spisen igen och häll i matlagningsgrädden. Koka upp och smaka av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar