måndag 9 mars 2009

Paprikás csirke

Det här är en annan av mina ungerska favoriter! När mamma ibland frågar vad jag vill ha för mat blir ofta svaret Paprikás csirke eller Rakottkrumpli. Just paprika kycklingen som är precis vad Paprikás csirke är lagar jag också själv ganska ofta. Det är lätt gjort och en rätt som är svår att inte gilla.


Ingredienser (för ca 6 personer)
- 900 g kycklingfiléer
- 1 stor gul lök
- 1 msk majs- eller rapsolja
- ca 5 dl vatten
- 2 msk paprika pulver
- 1 burk creme fraiche

Hacka löken fint och fräs den i olja, den ska bara bli mjuk men inte få färg. Tillsätt paprikapulvret samtidigt som hälften av vattnet, var noga för om paprikapulvret steks torrt blir det beskt. Koka ner vätskan och häll sen på resten av vattnet och koka ner igen. Lägg i kycklingen när vätskan har kokat ner en andra gång och salta. Småkoka den på ena sidan i ca 10 minuter vänd sedan, koktiden beror självklart på vilken del av kycklingen du valt. Jag brukar laga på filéer eller lårfiléer men en hel kyckling gör ju också sitt. Extra vatten ska inte behövas, kycklingen brukar avge vätska själv, häll dock på lite extra om det känns torrt. Ta upp kycklingen när den är klar och rör ner lagom med creme fraiche så att det blir en krämig sås. Ät med ris eller pasta. Jag kan också tänka mig att Gnocchi är gott till.

1 kommentar:

  1. Det där receptet måstes prövas någon gång.. min gubbe var ihop med en ungerska en gång i tiden och gillade ungerska maten också :)
    Haha..
    Tack för receptet..
    Fin blogg å härliga maträtter.. kommer läsa din blogg fler gånger..

    SvaraRadera