onsdag 25 februari 2009

Gröt på bovete och quinoa

Jag är egentligen ingen grötätare men den här gröten som jag hittade i Elle mat & dryck och modifierade lite är riktigt god. Just nu äter jag den ofta till lunch innan eller efter långa promenader med Olle. Och pappa håll i dig, jag äter den med äppelmos!


Ingredienser (för många portioner)
- 500 g krossat bovete
- 2 dl linfrön
- 2 dl solrosfrön
- 3 dl quinoa
- mycket blandad och hackad frukt

Blanda ihop allt och förvara det i en burk. Koka varje portion med dubbel mängd vatten, 1,5 dl blandning och 3 dl vatten ger en bra lunch. Koka i ca 20 minuter.

3 kommentarer:

  1. Detta skulle man ju kunna testa för jag har svårt att komma på vad jag ska göra med min quinoa. Menar du dubbelt så mycket vatten som blandning? Hur länge kokar man? Är det samma koktid på bovetet och quinoan?

    SvaraRadera
  2. Men vad jag är knasig, visst har du rätt, tack för koll!

    Man tar dubbelt så mycket vatten som blandning. 1,5 dl blandning och 3 dl vatten ger en bra lunch. Koka i ca 20 minuter.

    Uppdaterar receptet så att det blir rätt!

    /elin

    SvaraRadera
  3. Kanoners! Nu är det enklare för mig att testlaga detta!

    SvaraRadera