söndag 1 februari 2009

Linssoppa på röda linser

Snabb linssoppa som vi åt häromdagen, följdes åt av pannkakor.

Ingredienser (för ca 4 personer)
- 3 dl röda linser
- 1 gul lök
- 1 klyfta vitlök
- grönsaksbuljong eller fond
- tärnat bacon
- lagerblad
- kummin
- spiskummin
- curry
- salt och peppar

Hacka och fräs löken och vitlöken. Häll i de röda linserna och tillsätt vatten och buljongen. Krydda efter smak och låt koka ca 15 minuter. Mixa till en slät soppa. Stek baconet och häll det på soppan när det är dags att äta.

1 kommentar:

  1. Första gången jag tillreder röda linser och så finns det inga exakta mått! Det hade varit önskvärt! Jag tog i alla fall 8,5 dl hönsbuljong och tjock blev ändå väldigt tjock. Eftersom jag inte har någon stavmixer hoppade jag över det momentet, Det blev bra ändå. Fin smak om än lite grötig konsistens. Jag hoppade över fläsket och saknade inte det heller.

    SvaraRadera